Neste primeiro tema por parte da profesora
Carla Bouzada, la enseñanza de lenguas en
el presente modelo educativo, nacional y autonómico, e tras unha pequena
actividade introspectiva de presentación e de opinión respecto do bo e do malo
do ensino dos idiomas en secundaria, tratamos a evolución das distintas leis
educativas ó longo da historia de España, que é o que revisaremos nesta
entrada, e finalizamos cunha actividade en grupo respecto dos ciclos
formativos.
O primeiro que me gustaría resaltar é como
coa observación histórica destas leis podemos comprender dos cousas: primeiro
que o mundo que nos rodea e as situacións políticas do propio estado inflúen en
gran medida tanto nas leis de educación coma nos contidos e as estruturas; en
segundo lugar a latente inestabilidade do sistema educativo español, xa que vai
cambiando cada catro ou oito anos e nunca chega a ter unha consistencia válida
para tódolos axentes implicados na dirección do estado.
Respecto do ensino de linguas o primeiro
que chama a atención neste repaso histórico é o peso tan importante que tiña a
lingua francesa no sistema educativo español, moi por encima do que tiña o
inglés ou o alemán. Isto cambia a partir dos anos 50, sen lugar a dúbida, polo
poder económico estadounidense que despega trala II Guerra Mundial e o seu
dominio en Alemaña. Coma é natural moito do valor que se lle dan ás linguas ven
polo seu poder económico. Xa nos anos 70 o inglés instaurase como a primeira
lingua estranxeira, aínda que o francés seguirá tendo presenza.
Cando falamos das leis de educación do
ensino quixera resaltar a tremenda inestabilidade das mesmas dende os anos 70.
Facendo un pequeno resumo temos:
1970 – LGE (Ley General de Educación)
1978 – Constitución Española
1980 – LOECE (Ley Organica del Estatuto de los Centros Escolares)
1985 – LODE (Ley Organica del Derecho a la Educación) – PSOE
1990 – LOGSE (Ley Organica de Ordenación General del Sistema Educativo) – PSOE
2002 – LOCE (Ley Organica de Calidad de la Educación) – PP (non chega a implantarse)
2006 – LOE (Ley Organica de Educación) – PSOE
2013 – LOMCE (Ley Orgánica para la Mejora de la Calidad Educativa) – PP
1978 – Constitución Española
1980 – LOECE (Ley Organica del Estatuto de los Centros Escolares)
1985 – LODE (Ley Organica del Derecho a la Educación) – PSOE
1990 – LOGSE (Ley Organica de Ordenación General del Sistema Educativo) – PSOE
2002 – LOCE (Ley Organica de Calidad de la Educación) – PP (non chega a implantarse)
2006 – LOE (Ley Organica de Educación) – PSOE
2013 – LOMCE (Ley Orgánica para la Mejora de la Calidad Educativa) – PP
Resulta moi evidente que cada partido
político ten unha interese particular en canto a educación, e como dicía un
antigo profesor meu: o que ensina, domina.
Pero deixando a un lado os intereses
políticos de cada partido, podemos pensar que o tremendo número de leis do
ensino – sete en 40 anos – débense a unha adaptación do ensino ás necesidades
do mundo para o alumnado. E seguramente na meirande parte dos casos e dos artigos
de cada unha desas leis, esas reformas trouxeron melloras xerais en tódolos
aspectos. Non obstante pódese ver unha inestabilidade que pode ou non
corresponderse co mundo que nos rodea, pero é unha inestabilidade tanto para as
institucións, os docentes, os alumnos e mais as familias. O feito de que cada
catro ou oito anos non se teña claro se unha materia vai a estar presente ou
non no vindeiro ano, ou que algunhas materias, como ocorre con Filosofía, vexan
cada vez mais reducidas as súas horas lectivas, ou – o caso mais flagrante na
miña opinión – que a relixión siga enquistada no sistema educativo español, da
a impresión de que o barco da educación quere ter dous capitáns ou mais.
Podería ser hora de que se unificase unha
reforma da educación pensada no futuro, e non nos próximos catro anos, coa
capacidade de reformarse e actualizarse nos puntos necesarios pero sen a
necesidade de promulgar unha nova lei que anule a anterior sistematicamente.
Respecto do ensino de linguas chama a
atención que a idade de inicio do ensino de lingua estranxeira, maioritariamente
inglés, vai cambiando segundo a lei pero mantén unha presenza sempre en
secundaria e no bacharelato.
Respecto da presenza na educación do
ensino de linguas estranxeiras e, en relación a actividade que desenvolvemos en
clase, tamén é preciso falar dos ciclos formativos. A aula dividiuse en tres
grupos de cinco e seis membros. Cada un tivo asignado unha serie de preguntas
sobre a Formación Profesional Básica, os Ciclos Formativos de Grado Medio e os
Ciclos Formativos de Grado Superior. No meu grupo en particular tocou o Grado
Medio. A actividade foi moi útil para entender mellor estes cursos de
formación, xa que a meirande parte da aula non fixo nunca ningún.
No noso caso que trataba os Ciclos
Formativos de Grado Medio atopamos que na proba de acceso dende a FP Básica non
hai unha proba de linguas estranxeiras de ningún tipo. Tamén vimos que no grado
medio só hai cinco cursos nos que se imparta unha lingua estranxeira. En
contraste nos ciclos de grado superior o inglés está moito mais presente e nalgúns
casos incluso hai unha segunda lingua estranxeira. Este inglés que se da nestes
ciclos posúe un vocabulario relativo á area de desenvolvemento da actividade
próxima ó ciclo e un aprendizaxe de termos e fórmulas útiles para estas
actividades.
Posible percorrido polo sistema educativo. |
Por último fixemos un repaso doutros
ciclos de grado medio que poderían beneficiarse do ensino dunha lingua estranxeira
na súa formación. A actividade completa pódese atopar aquí.
O análise dos ciclos formativos mostra
que, se ben na ESO e no Bacharelato o inglés ten unha presenza continua, nos
ciclos non sempre sucede. Quizás sexa porque espérase que os que se decantan
polo Bacharelato irán posteriormente á universidade, onde o inglés e
fundamental para adquirir un coñecemento mais global. Pódese atopar unha lista
completa dos ciclos de formación ofertados en Galicia aquí. Para unha información maior
poderemos dirixirnos TodoFp.
No comments:
Post a Comment