Nesta entrada do diario para o tema 6, “As
programacións didácticas vixentes”, gustaríame falar da estrutura e contidos
das programacións didácticas pertencentes ó Ensino de Secundaria Obrigatorio e
do Bacharelato. Paréceme un tema moi interesante xa que o desenvolvemento das
programacións e unidades didácticas e moi importante – por non dicir
fundamental – para levar a cabo unha docencia efectiva e correcta conforme da
lei. Pero cál é o obxectivo dunha programación didáctica? De qué maneira axuda
ou complementa unha programación didáctica ó ensino?
A programación didáctica – segundo sinala
a presentación que vimos na aula, dispoñible en Faitic – deberá ser o
instrumento de planificación curricular específico e necesario para desenvolver
o proceso de ensino e aprendizaxe do alumnado de maneira coordinada entre o
profesorado compoñente do departamento. Como se pode observar a programación
didáctica é unha maneira efectiva de planificar o desenvolvemento dunha materia
en cada nivel do ensino. Ademais establece que debe existir unha coordinación
entre o corpo docente que se encarga de cada materia. Deste xeito pódese acadar
un aprendizaxe moito mais efectivo para o alumnado non só no seu nivel actual
da educación secundaria obrigatoria senón tamén nos vindeiros, xa que está
programado como se vai a levar a cabo ese aprendizaxe. Ademais, se por calquera
motivo non se puidese cumprir o establecido na programación por razóns das
limitacións de un ou mais alumnos da aula, sempre se podería axustar en maior
ou menor medida ás necesidades deses rapaces. Tamén é útil a nivel práctico, xa
que deixa establecido os contidos, materiais, métodos a empregar, etc. da
materia en cada nivel, polo que se por un casual un profesor non pode acudir, calquera
outro do departamento sabería qué contido dar e como, polo que resulta unha
ferramenta moi versátil para a aula de hoxe en día. O Ministerio de Educación
dispón dunha guía para a súa elaboración.
A programación didáctica ten unha
estrutura que, aínda que non é fixa no seu orde e algúns son opcionais, si debería
conter os seguintes puntos: a introdución
e contextualización, na que se pon de manifesto cal é a situación presente
do centro e das aulas, atendendo a todo tipo de factores que lles poidan
afectar; a contribución ao
desenvolvemento das competencias clave, que son fundamentais para o
desenvolvemento para a vida do alumno. Este desenvolvemento por medio das
competencias clave ten como obxecto que o alumno poida formarse de forma
continua ó longo da súa vida, polo que estamos a falar dun aprendizaxe
funcional e efectivo do alumno; a concreción
dos obxectivos para o curso, sempre que sexan necesarios, na que se marcará
o que se pretende conseguir en cada curso; a concreción para cada estándar
avaliable, no que se ten en conta a estrutura temporal da materia, os
requisitos mínimos que se esixen para a superación da mesma e os procedementos
para a súa avaliación; as concrecións
metodolóxicas para a materia, ou noutras palabras, os métodos de ensino que
se van a aplicar para o desenvolvemento da materia e para acadar unha
aprendizaxe correcta e efectiva por parte dos alumnos; os recursos didácticos que se van empregar para o desenvolvemento da
materia, que poden ser materiais ou persoais, dependendo de cada unidade e dos
seus contidos; os criterios de
avaliación, nos que se establece qué e como se van a ter en conta o
traballo e os resultados das probas por parte do alumnado para a súa salificación
posterior; os indicadores de logro,
polos que se avalía o proceso de ensino e a práctica do docente; e finalmente
as actividades, que poden ter en
conta o seguimento, a recuperación ou a avaliación das materias pendentes; as
medidas de atención á diversidade,
nas que se concreta de qué maneira se vai a atender ós individuos con
dificultades de calquera tipo dentro da aula; etc.
Como se pode ver as programacións
didácticas deben comprender moitos supostos, moita información e estipular qué
e como se debe ensinar ós alumnos, ademais de como valorar se ese ensino é
efectivo tanto pola parte do alumno coma pola parte do docente que imparte ás
clases. Cabe destacar que dentro destas seccións da programación didáctica
existen uns puntos que admiten pouca edición, xa que veñen estipulados desta
maneira polos organismos superiores, coma é o caso dos obxectivos, os contidos
ou os criterios de avaliación. Por outro lado temos outros puntos que son,
necesariamente, personalizables segundo a situación particular de cada caso,
coma son a contextualización ou a atención á diversidade. Pódense consultar as
programacións didácticas para a materia de inglés do instituto no que estudei aquí. A Xunta tamén dispón de programacións de exemplo
no seu portal.
Exemplo das seccións dunha programación docente dun instituto actual. |
Pódese dicir que as programacións
didácticas estruturadas son ferramentas útiles para todo o participante no
proceso de educación: pola parte do docente se deixa constancia de qué se vai
facer, como e cando; pola parte das familias teñen á súa disposición a guía
para saber que se lles está ensinando ós seus fillos; pola parte dos alumnos –
no caso de que a consulten – poderían comprobar se o que se lles está a ensinar
é correcto co establecido. Desta forma todo queda claro e non pode haber lugar
a dúbidas ou a arbitrariedades.
No comments:
Post a Comment